Переглядів: 934 Ідентифікатор матеріалу - 2297
Лист МОН України
№1/9-2 від 10.01.2017
"Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами"
- Видавець:
- Міністерство освіти і науки України
- Категорії:
- Інклюзивне навчання, Наукове і методичне забезпечення освіти, Основна школа (Базова середня освіта), Післядипломна освіта, Початкова освіта, Психологічна служба та соціально-педагогічний патронат, Управління закладом освіти
- Навчальний рік:
- 2016/2017 навчальний рік, 2017/2018 навчальний рік, 2018/2019 навчальний рік, 2019/2020 навчальний рік, 2020/2021 навчальний рік
Якщо у вас не вантажиться онлайн перегляд документів, оновіть сторінку (клавіша F5) або натисніть тут.
МОН України інформує, що на засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585» (щодо забезпечення права на освіту дітей із затримкою психічного розвитку шляхом їх навчання у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів та відповідну поступову реорганізацію спеціальних шкіл та шкіл-інтернатів для дітей із затримкою психічного розвитку).
Затримка психічного розвитку (далі – ЗПР) не є стійким незворотнім психічним порушенням.
Під впливом кваліфікованої корекційної допомоги практичного психолога, посада якого передбачена у штаті працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також вчителя-логопеда, діти із ЗПР досягають стабільних успіхів у навчанні та в подальшому мають можливість опанувати Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти.
Припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах реалізує їхнє право на виховання в сім’ї та сприятиме процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.
Позиція щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року безпосередньо стосується навчально-реабілітаційних центрів, структурними підрозділами яких є спеціальні школи (школи-інтернати), загальноосвітніх шкіл-інтернатів та спеціальних шкіл-інтернатів інших видів, у яких функціонують класи для дітей із ЗПР.
Натомість діти із ЗПР успішно навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів (далі – ЗНЗ).
Зарахування дітей із ЗПР у спеціальні класи в складі ЗНЗ здійснюється відповідно до Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707).
Зазначеним Положенням про спеціальні класи визначена оптимальна наповнюваність класів (груп), у тому числі для дітей із ЗПР.
Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах:
- однорідний контингент учнів,
- зменшена наповнюваність класів (груп),
- спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу,
- адаптовані підручники,
- підготовлені вчителі,
посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.
За бажанням батьків та рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації, дитина із ЗПР може навчатися в інклюзивному класі загальноосвітньої школи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (далі -Порядок).
Пунктом 9 Порядку визначено, зокрема, що навчання в інклюзивних класах здійснюється також за спеціальними підручниками.
МОН України наголошує на особливій актуальності питання забезпечення сліпих учнів, не залежно від місця та форми їх навчання, підручниками, надрукованими шрифтом Брайля. Це пряма відповідальність органів управління освіти.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. №753 затверджено такі зміни:
- установлено строк навчання у школі І ступеня загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами з обов’язковим підготовчим класом та 1-4 класи (5 років);
- слова «які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» замінено словами «з особливими освітніми потребами»;
- слова «розумово відсталих дітей» замінено словами «дітей з порушеннями розумового розвитку».
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» визначено, що строк навчання дітей з порушеннями розумового розвитку з урахуванням особливостей їхньої навчально-пізнавальної діяльності становить 10(11) років:
- школа І ступеня – підготовчий клас, 1-4 класи;
- школа II ступеня – 5-9(10) класи.
Створення у школі II ступеня для дітей з порушеннями розумового розвитку 10 класу з поглибленою професійною реабілітацією (з урахуванням стану здоров’я учнів та рекомендацій лікарів) передбачено Положенням про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 № 852, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22 грудня 2008 р. за № 1219/15910), яке не є чинним для загальноосвітньої школи.
При проведенні консультативно-роз’яснювальної роботи з керівниками, педагогічними працівниками ЗНЗ різних типів, батьківською громадськістю потрібно взяти до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2016 р. за № 671 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено:
- учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою;
- учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.
МОН України звертається з проханням довести зазначені роз’яснення до відома працівників органів управління освітою, методичних установ, керівників, педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, батьківської громадськості.
Джерела: