Методичний порадник 2017/2018

Триває робота зі структурування та змістового наповнення видання “Методичний порадник: організація та зміст освітнього процесу у 2017/2018 навчальному році“.

Пропонуємо вашій увазі робочу версію структури видання та його змістового наповнення. Авторським колективом поступово здійснюється розміщення підготовлених матеріалів.

Методичний порадник: організація та зміст освітнього процесу у 2017/2018 навчальному році : інформаційно-методичний збірник / за заг. ред. І. Г. Осад­чого, О. В. Матушевської . – Біла Церква: КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2017.

Редакційна колегія: Осадчий І. Г., Матушевська О. В., Ткач В. А.

Укладачі: Матушевська О. В., Матущенко Т. А., Раш О. О.,  Алєксєєва О.І., Мазуркевич І.В., Багдасарова Л.В., Микитюк Л.В., Суткова В.О.

Останнє розміщення та  оновлення матеріалів: 20.08.2017

 

 

 ЗМІСТ

 

ПЕРЕДМОВА

РОЗДІЛ І. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У 2017/2018 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

 

Нова Українська школа

 

 Типові навчальні плани

 

До серпневих конференцій

Всеукраїнська педагогiчна конференція

портал “Нова українська школа”

документи i ресурси Урядового порталу, МОН України, НАПН України, освытнього порталу “Педагогiчна преса”, департаменту освіти і науки Київської ОДА

 

Колегiї МОН України

 

 

Громадське  обговорення

Харчування дiтей у навчальних закладах

 

Інформатизація освіти

 

Пiдручники. Бiблiотека

 

Ведення документації

 

Навчальні кабінети

 

ДПА-2018

 

ЗНО-2018

 
 

Робота з обдарованими учнями

 

 Професійні конкурси

РОЗДІЛ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ В ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

 

 

РОЗДІЛ ІІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ШКОЛІ І СТУПЕНЯ

 

Навчально-методичне забезпечення

Електронні версії підручників

РОЗДІЛ ІV. ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАГАЛЬНО­ОСВІТ­НІХ НАВЧАЛЬ­НИХ ЗАКЛАДАХ ІІ-ІІІ СТУПЕНІВ

Наскрізні змістові лінії: матеріали для всіх навчальних предметів

Реалізація наскрізної змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» у навчальних програмах 5-9 класів

Посібник “Громадянська відповідальність. 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. 5-9 класиОНОВЛЕНО

Оновлені програми: лайфхаки від практиків

Зошити

Освітня галузь «Мови і літератури»

 

УКРАЇНСЬКА МОВА

Програма для ЗНЗ. “Українська мова. 5–9 класи”

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення української мови в основній і старшій школі

Перелік навчальної літератури з української мови, що має відповідний гриф МОН України, для використання у ЗНЗ: 2017/2018 н.р.

Перелік навчальних програм з української мови, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р.

он-лайн курс “Лайфхаки з української мови”

он-лайн книга “Лайфхаки з української мови”

он-лайн курс “Українська мова. І”

 

Електронні версії підручників для учнів:

 

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Програма для ЗНЗ “Українська література. 5–9 класи”

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення української літератури в основній і старшій школі

Перелік навчальної літератури з української літератури, що має відповідний гриф МОН України, для використання у ЗНЗ: 2017/2018 н.р.

Перелік навчальних програм з української літератури, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р.

он-лайн курс “Лайфхаки з української літератури”

он-лайн книга “Лайфхаки з української літератури”

 

Електронні версії підручників для учнів:

 

УКРАЇНСЬКА МОВА ДЛЯ ЗНЗ З НАВЧАННЯМ МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН

Навчальні програми з української мови для ЗНЗ з навчанням мовами національних меншин

 

 ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

Навчальна програма для ЗНЗ Зарубіжна література. 5-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення зарубіжної літератури в основній і старшій школі

Перелік навчальних програм із зарубіжної літератури, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

Електронні версії підручників для учнів:

 

ІНОЗЕМНІ МОВИ

Навчальна програма для ЗНЗ Іноземні мови. 5-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення іноземних мов в початковiй,  основній і старшій школі

Перелік навчальної літератури з іноземних мов , що має відповідний гриф МОН України, для використання у ЗНЗ: 2017/2018 н.р.

Перелік навчальних програм з іноземних мов, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р.

он-лайн курс “Англійська мова: частини мови”

Інноваційна он-лайн технологія вивчення іноземних мов від “Академії Навичок” (Skills Academу)

Електронні версії підручників для учнів:

2017/2018 навчальний рік – рік німецької мови

 

МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН (у тому числі   РОСІЙСЬКА МОВА) в  ЗНЗ із навчанням або вивченням мов національних меншин

Навчальні програми для ЗНЗ:

РОСІЙСЬКА МОВА

МОВИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН

ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС “ЛІТЕРАТУРА”   

Навчально-методичне забезпечення

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення мов національних меншин (у тому числі російської мови та літератури) в  основній і старшій школі ЗНЗ із навчанням або вивченням мов національних меншин

Перелік навчальної літератури з мов національних меншин, що має відповідний гриф МОН України, для використання у ЗНЗ: 2017/2018 н.р.

Перелік навчальних програм з мов національних меншин, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

 

Освітня галузь «Суспільствознавство»

 

ІСТОРІЯ

Навчальна програма для ЗНЗ “Історія. 5-9 класи”

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення історії в основній і старшій школі

Перелік навчальних програм з історії, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

он-лайн курс “Історія: зародження української нації”

Електронні версії підручників для учнів:

 

ПРАВОЗНАВСТВО

Навчальна програма для ЗНЗ Основи правознавста. 9 клас
 

ЕКОНОМІКА

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення економіки у старшій школі

Відкритий онлайн-курс для українських експортерів “ЕКСПОРТ, РИНКИ ЄС ТА ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ БІЗНЕСУ”

 

Освітня галузь «Математика»

МАТЕМАТИКА

Навчальна програма для ЗНЗ Математика. 5-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення математики в основній і старшій школі

Перелік навчальних програм з математики, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 навчальному році (2013-2016 рр.)

он-лайн курс “Математика: арифметика, рівняння та нерівності”

Електронні версії підручників для учнів:

 

Освітня галузь «Природознавство»

 

ПРИРОДОЗНАВСТВО

Навчальна програма для ЗНЗ Природознавство. 5 клас

Наскрізні змістові лінії:

 

 ФІЗИКА 

Навчальна програма для ЗНЗ Фізика. 7-9 класи

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення фізики в основній і старшій школі

Перелік навчальних програм з фізики, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

он-лайн курс “Механіка”

Електронні версії підручників для учнів:

Упровадження компетентністних задач у практику викладання фізики в школі

 

ГЕОГРАФІЯ

Навчальна програма для ЗНЗ Географія. 6-9 класи
 

ХІМІЯ

Навчальна програма для ЗНЗ Хімія. 7-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення хімії в основній і старшій школі

Перелік навчальних програм з хімії, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

Електронні версії підручників для учнів:

 

БІОЛОГІЯ

Навчальна програма для ЗНЗ Біологія. 6-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення біологї в основній і старшій школі

Перелік навчальних програм з біології, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

он-лайн курс “Біологія: рослини, гриби та лишайники”

Електронні версії підручників для учнів:

 

Освітня галузь «Мистецтво»

Навчальна програма для ЗНЗ Мистецтво. 5-9 клас

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу в основній школі 

Перелік навчальних програм, профільних предметів спеціалізованих шкіл з навчанням українською мовою і поглибленим вивченням предметів художнього циклу, рекомендованих МОН України, для реалізації інваріантної та варіативної складових навчальних планів ЗНЗ у 2017/2018 н.р.

Електронні версії підручників для учнів:

Релаксо-педагогічні можливості музики у стимуляції навчання та відновленні здоров’я особистості

 

 Освітня галузь «Технології»

ІНФОРМАТИКА

Навчальна програма для ЗНЗ. Інформатика. 5-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення інформатики в основній школі

Перелік навчальних програм з інформатики, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

Електронні версії підручників для учнів:

7 клас
8 клас
9 клас

 

ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ (ТЕХНОЛОГІЇ)

Навчальна програма для ЗНЗ Трудове навчання. 5-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення трудового навчання в основній школі

Інструкційно-методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання, креслення та предмета «Технології» У 2017/2018 навчальному році

Перелік навчальних програм з трудового навчання, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

Електронні версії підручників для учнів:

 

КРЕСЛЕННЯ

Навчальні програма для ЗНЗ:

 

Освітня галузь «Здоров’я і фізична культура»

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА

Навчальна програма для ЗНЗ. Фізична культура. 5-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення фізичної культури в основній школі

Перелік навчальних програм з трудового навчання, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативної складової навчальних планів у 2017/2018 н.р. (2013-2016 рр.)

 

ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ

Підвищення рівня організації військово-патріотичного виховання та викладання предмета «Захист Вітчизни» в загальноосвітніх навчальних закладах Київської області

ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я

Навчальна програма для ЗНЗ Основи здоров’я. 5-9 класи

Наскрізні змістові лінії:

Перелік навчальних програм з ОСНОВ ЗДОРОВ’Я, рекомендованих МОН України, для реалізації варіативного складника навчальних планів у 2017/2018 навчальному році (2013-2016 рр.)

Електронні версії підручників для учнів:

 

Київщинознавство

Навчальна програма для ЗНЗ Київщинознавство. 1-11 класи

Методичні рекомендації щодо викладання курсу “Київщинознавство” у 2017/2018 навчальному році

 

РОЗДІЛ V. ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД НА­ВЧАЛЬ­НО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ

Наказ МОН України №1127 від 08.08.2017 “Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо розвитку психологічної служби системи освіти України на період до 2020 року

Лист МОН України №1/9-414 від 08.08.2017 “Про забезпеченість фахівцями психологічної служби системи освіти та пріоритетні напрями діяльності у 2017/2018 н.р.

Наказ МОН України №948 від 03.07.2017 “Про внесення змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України і Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України(Типові штатні розписи )

 

РОЗДІЛ VІ. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

 

Закон України №2053-VIII від 23.05.2017 “Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг”

Про Типові навчальні плани спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку

Про розроблення індивідуальних навчальних планів для дітей, які навчаються за індивідуальною та інклюзивною формами навчання

Наказ МОН України від 14.07.2017 № 1040Про внесення доповнень до Переліку навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами, що видаватиметься за кошти державного бюджету 2017 року

Наказ МОН України від 14.07.2017 № 1039Про надання грифів Міністерства освіти і науки України навчальній літературі для дітей з особливими освітніми потребами

Постанова Кабінету Міністрів України вiд 09.08.2017 № 588 “Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах”

Постанова Кабінету Міністрів України №545 від 12.07.2017 “Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр”

 

 Лист МОН України №1/9-2 від 10.01.2017 Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами

 

Постанова Кабінету Міністрів України №753 від 26.10.2016 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585”

 

Постанова Кабінету Міністрів України №671 від 27.09.2016 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”

 

Розпорядження Кабінету Міністрів України №1073-р від 28.12.2016 Про затвердження плану заходів з виконання рекомендацій, викладених у заключних зауваженнях, наданих Комітетом ООН з прав осіб з інвалідністю, до першої доповіді України про виконання Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю на період до 2020 року

 

Постанова Кабінету Міністрів України №954 від 14.12.2016 Про внесення зміни до переліку закладів і установ освіти, охорони здоров’я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років

 

 

 

Постанова Кабінету Міністрів України №978 від 14.12.2016 Деякі питання соціального захисту дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю (нова редакція Типового положення про дитячий будинок-інтернат)

 

Постанова Кабінету Міністрів України №834 від 16.11.2016 Про затвердження Примірного положення про центр соціальної підтримки дітей та сімей

   Організація та зміст інклюзивного навчання дітей, які мають розлади аутичного спектра
   
 

Наказ МОН України №1148 від 26.09.2016 Про надання грифів Міністерства освіти і науки України навчальній літературі для дітей з особливими освітніми потребами

Поради батькам щодо влаштування дітей з особливими освітніми потребами на інклюзивне навчання та виховання у ДНЗ та ЗНЗ

 

Інформація про змістове наповнення віртуального кабінету спеціальної педагогіки КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти»

 

РОЗДІЛ VIІ. ПОЗАШКІЛЬ­НА ОСВІТА ТА ВИХОВАННЯ 

 

Методичні матеріали для підготовки до проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році

Нормативні документи

НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ профілактики соціального сирітства на період до 2020 року

Навчально-методичне забезпечення

Лист МОН України №1/9-413 від 27.07.2017 “Про деякі питання щодо організації виховної роботи у навчальних закладах у 2017/2018 н.р.

Лист МОН України від 04.08.2017 № 1/9-429 “Про використання у 2017/2018 навчальному році навчальних програм з позашкільної освіти

Наказ МОН України від 13.07.2017 № 1023 “Про присвоєння, підтвердження, позбавлення почесних звань «Народний художній колектив» і «Зразковий художній колектив»”

Наказ МОН України від 11.07.2017 № 1000 “Про проведення всеукраїнських змагань серед учнівської молоді зі спортивної радіопеленгації

Наказ МОН України від 11.07.2017 № 999 “Про проведення зборів лідерів Дитячого екологічного парламенту

Наказ МОН України від 27.06.2017 № 944 “Про проведення XI Всеукраїнського зльоту юних туристів-краєзнавців

Наказ МОН України від 23.06.2017 № 905 “Про проведення Всеукраїнської виставки-конкурсу декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтва “Знай і люби свій край”

Проведення профорієнтаційної роботи в навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році

Лист МОН України від 02.02.2017 №1/9-46 «Щодо забезпечення прав дітей на позашкільну освіту»

Лист НЕНЦУМ від 07.03.2017 б.н. «Щодо збереження позашкільних навчальних закладів»

Рішення колегії ДОН КОДА від 27.12.2016 протокол № 5 «Про стан діяльності органів управління освітою з питань розвитку мережі позашкільних навчальних закладів області, підтримки творчо обдарованих дітей і учнівської молоді»

Рішення колегії ДОН КОДА від 02.02.2017 протокол № 1 «Про результати діяльності системи освіти Київської області у 2016 році та стратегічні напрями її розвитку у 2017 році»

Лист МОН України від 24.04.2017 № 221 «Про здійснення державної атестації позашкільних навчальних закладів»

Лист ІМЗО від 13.07.2017 № 21.1/10-1410 «Методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017/2018 н. р.»

Лист НЕНЦУМ від 28.02.2017 № 49 «Інструктивно-методичний лист щодо питання співпраці між опорними школами та позашкільними навчальними закладами в умовах реформування освіти України»

Лист НЕНЦУМ від 14.07.2017 № 141 «Компетентнісний підхід до навчального процесу у 2017-2018 н. р. в центрах еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді (методичні поради до серпневих конференцій педагогічним працівникам центрів еколого-натуралістичної творчості, вчителям природничих дисциплін)»

Лист НЕНЦУМ від 09.08.2017 № 156 «Організація та зміст освітнього процесу в позашкільних навчальних закладах еколого-натуралістичного спрямування у 2017/2018 навчальному році»

Лист НЕНЦУМ від 04.04.2017 № 75 «Про проведення фахових конкурсів з педагогічної майстерності у 2017 році»

Лист МОНУ від 13.07.2017 № 1/9-388 «Про відзначення Міжнародного дня миру»

Лист ІМЗО від 13.07.2017 р. № 21.1/10-1475 «Про відзначення Міжнародного дня миру»

Наказ ДОН КОДА від 15.09.2016 № 289 «Про реалізацію Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді у закладах освіти Київської області

Лист МОН України від 22.09.2016 № 1/9-506 «Про методичні рекомендації з проведення інформаційної роботи щодо престижності військової служби у Збройних Силах України за контрактом»

Освітньо-виховний проект з національно-патріотичного та громадянського виховання «Моя країна – Україна, Київщина – серце України» (зі змінами, рекомендований до реалізації в освітній системі Київської області протягом 2014-2020 рр. (протокол НМР КОІПОПК №4 від 29.05.2014)

Наказ ДОН КОДА від 14.03.2017 № 93 «Про реалізацію у навчальних закладах Київської області освітньо-виховного проекту «Сім чудес Київщини»

Наказ ДОН КОДА від 17.03.2016 № 88 «Про проведення обласної пошукової акції  учнівської молоді «Герої серед нас: сучасні захисники України»

Наказ ДОН КОДА від 22.04.2016 № 143 «Про затвердження Положення про проведення обласного конкурсу творчих робіт «Київщина без корупції»

Інформаційно-методичні матеріали щодо проведення обласної історико-краєзнавчої експедиції учнівської молоді «Київщина козацька»

 Лист ІМЗО від 03.07.2017 № 21.1/10-1345 «Про проведення Всеукраїнського огляду творчих робіт «Забуті пам’ятки історії та культури України»

Визначні дати, події, особистості

100-річчя подій Української революції 1917-1921 років 

 

85-тi роковини Голодомору 1932-1933 років в Україні 

 

80-тi роковини Великого терору – масових політичних репресій 1937-1938 років

 

85-річчя утворення Київскої області

Розпорядження Київської обласної державної адміністрації №91 від 10.03.2017 Про відзначення 85-річчя утворення Київської області

План заходів щодо відзначення 85-річчя утворення Київської області в навчальних закладах Київської області

Методичні рекомендації, інформаційні ресурси:

 

РОЗДІЛ VІІІ. МІЖНАРОДНА СПІВПРАЦЯ. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА. ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ. 

 

Напрями співпраці з міжнародними фундаціями та організаціями

 

Тематика й упровадження програм дослідно-експериментальної роботи: всеукраїнський і регіональні рівні

Реалізація дослідно-експериментальної роботи та інноваційної діяльності в закладах освіти Київської області

 

Інноваційні програми і проекти, які реалізуються в системі освіти України

Наказ департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації від 01.06.2017 № 193 «Про реалізацію проекту «Вчимося жити разом» у Київській області»

 

РОЗДІЛ ІХ. НАУКОВЕ І МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ОСВІТЯН

 
   
   
 

РОЗДІЛ Х.  ПРАКТИКА ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ СИСТЕМ

 

Кращі практики управління освітою у громадах

 

Незалежний освітній аудит рівня навчальних досягнень учнів у Броварському районі

 

Відзначення Року Японії в м. Славутичі

Виставка Кензо Такади поповнилася 9 ляльками, створеними онуками ліквідаторів аварії на ЧАЕС

 

ПІСЛЯМОВА