Переглядів: [wpstatistics stat=pagevisits time=total] Ідентифікатор матеріалу - 3120
Інформаційне повідомлення
№(б/н) від 21.02.2017
"Оновлення програм 5-9 класів: п’ять головних тенденцій"
- Видавець:
- Міністерство освіти і науки України
- Категорії:
- Громадське обговорення 2017, Наукове і методичне забезпечення освіти, Освітні програми, Основна школа (Базова середня освіта), Післядипломна освіта, Управління закладом освіти
- Навчальний рік:
- 2016/2017 навчальний рік
Якщо у вас не вантажиться онлайн перегляд документів, оновіть сторінку (клавіша F5) або натисніть тут.
Міністерство освіти і науки України інформує про хід оновлення програм базової школи (5-9 класи) на онлайн-порталі EdEra та запрошує усіх приєднатися до обговорення програм.
Станом на ранок 21 лютого 2017 року до обговорення долучилося понад шістсот осіб, які залишили 4 тис 858 повідомлень: пропозицій до програм та коментарів до них.
Пропозиції – різноманітні, однак можна виокремити п’ять основних тенденцій того, що пропонують і з чим сперечаються дописувачі.
Тенденція 1. Якість важливіше кількості
Майже усі програми мають коментарі-нарікання з боку вчителів, що кількість завдань, які передбачені програмами, неможливо реалізувати за час, відведений на вивчення предмета.
Наприклад, навчальна програма з предмета «Мистецтво» у 7 класі передбачає, що діти в результаті мають вміти «виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них», «створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій» тощо.
Учасники обговорення зазначають, що такі вміння та знання можна отримати лише в музичній школі або у закладах, де на вивчення музичної складової виділяється більше часу, ніж 1 година на тиждень.
В обговоренні «Природознавства» дописувачі пропонують виокремити час для ґрунтовного виконання проектів, скоротивши їх кількість. Зокрема, пропонується прибрати «інформаційні проекти» – орієнтовані на опис історії відкриттів – та більше часу приділити виконанню практичних проектів.
Тенденція 2. Сучасні теми для сучасних дітей
Дописувачі вказують, що програми не враховують сучасну дійсність, в якій живуть діти, та потреби, які ставить перед ними сучасний світ.
Коментатори програми з «Англійської мови» зазначають, що серед тем «ситуативного спілкування» для учнів 5-9 класів зовсім не передбачено тем на вивчення «комп’ютера» та слів, які пов’язані з його використанням. Це при тому, що зараз використання різноманітних ґаджетів пронизує практично всі сфери людського життя.
Програма з інформатики також зазнала значної критики – дописувачі нарікають, що в ній закладено вивчення речей, які сучасні діти вміють робити починаючи з дошкільного віку.
Тенденція 3. Міжпредметні зв’язки
Більшість предметів, особливо споріднені, безпосередньо впливають на вивчення один одного. Згідно з чинною програмою, з фізики діти повинні в 7 класі вивчити тему «Пружність», зокрема освоїти Закон Гука. Щоб зробити це повноцінно, вони вже мають освоїти вектори. При цьому тема вектори вивчається з математики лише у 8 класі, через рік.
Дописувачі, що висловлюють пропозиції до «Української літератури», пропонують підсилити знання школярів з історії, інтегрувавши в програму тексти, в яких художньо зображують різні історичні події.
Тенденція 4. Менше теорії – більше практики
Вивчення предметів, в першу чергу, має бути орієнтоване на реальні навички
Дописувачі, що обговорюють програми з «Хімії», пропонують «зменшити вивчення історичної складової законів», щоб виділити більше часу на прикладне вивчення предметА.
Пропонується також зробити викладання більш жвавим, використовуючи твори відомих письменників-популяризаторів науки: «Як Вам ідея подати органічну хімію як Айзек Азимов у своїх книгах “Мир углерода” і “Мир азота”. Чи можна це розглядати як варіант? Все-таки – це лише знайомство із органікою. І в 9 класі цей розділ має більше формувати світогляд і ціннісні орієнтації», – пропонують на сторінці обговорення.
«Українську мову» також радять зробити більш прикладною – замінити частину творів і переказів текстів публіцистичного, наукового й художнього стилів, які передбачені програмою, на вироблення текстотворчих навичок у розмовно-побутовому стилі.
Тенденція 5. Врахування вікових особливостей дітей
Дописувачі вказують, що вимоги до деяких програм не відповідають ні можливостям, ні зацікавленням дітей, для яких написані.
Яскравий приклад – програма із зарубіжної літератури для 8 класу. Дописувачі зазначають, що у 8 класі діти не можуть глибоко і з розумінням оволодіти темою «Антична література». По-перше, вона складна, по-друге, у більшості дітей вона не викликає зацікавленості.
Подібні пропозиції містить і програма з «Природознавства». Наприклад, пропонують вилучити з програми вимогу «учень описує туманності різних типів та галактики різних типів», «розрізняє типи туманностей і галактик». Натомість радять залишити вивчення лише загального поняття про ці явища. На думку коментаторів, для 10-річних дітей ці теми заважкі.
Координатор проекту оновлення програм базової школи Сергій Горбачов відзначає, що найбільш активно триває обговорення програм з «Історії» та «Зарубіжної літератури».
«На жаль, з основних природничих предметів – фізики та хімії – пропозицій не так багато. Англійську мову також обговорюють не так жваво, а інші іноземні мови отримують ще менше уваги громадськості. Сподіваємося, що цього тижня більше дописувачів захочуть приєднатися до нас та долучитися до оновлення програм», – розказав Сергій Горбачов.
*************************
Міністерство освіти і науки України нагадує, що 13 лютого стартувало онлайн обговорення навчальних програм базової школи (5-9 класів).
Перша сесія онлайн-обговорення програм триватиме 11 днів – до 24 лютого.
Ще 11 днів – з 25 лютого до 7 березня робочі групи за участі модераторів розглядатимуть пропозиції і формуватимуть варіант документа на обговорення.
15 березня почнеться 2 сесія онлайн обговорення, що триватиме 8 днів – до 22 березня.
Джерело: