Переглядів: 5234 Ідентифікатор матеріалу - 8260
Лист МОН України
№1/9-436 від 14.08.2020
"Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)"
- Видавець:
- Міністерство освіти і науки України
- Категорії:
- Базова середня освіта, Внутрішня система забезпечення якості освіти, Наукове і методичне забезпечення освіти, Післядипломна освіта, Початкова освіта, Старша школа (Профільна середня освіта), Управління закладом освіти
- Навчальний рік:
- 2020/2021 навчальний рік
Якщо у вас не вантажиться онлайн перегляд документів, оновіть сторінку (клавіша F5) або натисніть тут.
Концепція «Безпечна і дружня до дитини школа» містить онлайн-інструмент «Експрес-оцінювання» для здійснення моніторингу актуального стану освітнього середовища та отримання інформації про рівень безпеки, комфорту і привабливості закладу освіти з точки зору учасників освітнього процесу.
Детальна інформація та інструкція щодо впровадження та ефективного використання онлайн-інструменту
Для практичного впровадження концепції БДДІІІ в закладі освіти керівник закладу разом з педагогічними (науково-педагогічними) працівниками може скористатися таким алгоритмом:
1) ознайомитися із концепцією БДДШ;
2) ухвалити рішення з учасниками освітнього процесу закладу освіти щодо доцільності впровадження концепції БДДІІІ;
3) зареєструвати свій заклад освіти в онлайн-системі «Експрес-оцінювання»;
4) завантажити з сайту онлайн-системи посібник для користувача закладу освіти та ознайомитися з відповідними інструкціями;
5) провести онлайн-опитування у закладі освіти за участі керівника закладу освіти, педагогічних (науково-педагогічних) працівників, зокрема практичного психолога і соціального педагога, здобувачів освіти, допоміжного персоналу, батьків та інших зацікавлених сторін;
6) пройти навчання з методики комплексного планування і відпрацювання технічних навичок користування онлайн-системою «Індекс безпеки і здоров’я школи»;
7) за допомогою онлайн-системи (або вручну за роздрукованими формами) детально проаналізувати сильні і слабкі сторони свого закладу освіти і скласти комплексний план його вдосконалення;
8) пройти навчання з важливих питань впровадження БДДІІІ, зокрема з методики компетентнісного навчання, стратегії і змісту підготовки педагогічних (науково-педагогічних) працівників, ефективних практик залучення здобувачів освіти до життя закладу освіти і громади, протидії насильству і булінгу (цькуванню) тощо;
9) організувати постійний моніторинг упровадження концептуальної рамки БДДШ відповідно до циклу вдосконалення закладу освіти, використовуючи наявні інструменти і ресурси;
10) залучати громаду до процесу вдосконалення закладу освіти.
Для підвищення готовності педагогічних (науково-педагогічних) працівників до створення безпечного освітнього середовища закладам післядипломної педагогічної освіти рекомендовано включити до програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і створення безпечного і дружнього до дитини освітнього середовища, як-от:
- онлайн-курс «Безпечна і дружня до дитини школа» (дистанційна форма навчання, обсяг 20 год.);
- онлайн-система «Експрес-оцінювання закладу освіти» відповідно до концепції БДДШ;
- навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентності учнів» (очно-дистанційна форма навчання, обсяг 105 год.);
- типова програма очного тренінгу для вчителів «Вчимося жити разом» (очна форма навчання, обсяг 24 год.);
- навчальний модуль «Методика компетентісного навчання за інтегрованим курсом «Я досліджую світ» (очно-дистанційна форма навчання, обсяг 36 год.);
- онлайн-курс «Основи здоров’язбережної компетентності» (дистанційна форма навчання, обсяг 60 год.);
- онлайн-курс «Вчимося жити разом» (дистанційна форма навчання, обсяг 30 год.);
- онлайн-курс «Освіта на основі життєвих навичок» (дистанційна форма навчання, обсяг 24 год.);
- освітня програма «Базові навички медіатора/медіаторки в закладах освіти. Створення та координація діяльності служби порозуміння з числа учнів та учениць для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній».
Реагування на випадки булінгу (цькування), процедура застосування заходів виховного впливу в закладах освіти всіх типів і форм власності, крім тих, які забезпечують здобуття освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти, здійснюється відповідно до Порядку реагування на випадки булінгу (цькування) та Порядку застосування заходів виховного впливу, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» від 28.12.2019 № 1646, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 р. за № 111/34394.
Лист МОН України від 13.04.2020 року № 1/9-207 надає роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646.
Міжвідомча координація дій між суб’єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти (службами у справах дітей, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, органами місцевого самоврядування, керівниками та засновниками закладів освіти, територіальними органами (підрозділами) Національної поліції України) здійснюється згідно з Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в закладах освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 26.02.2020 № 293 (зі змінами (наказ МОН України від 20.03.2020 № 420 «Про внесення змін до наказу МОН України від 26.02.2020 № 293»)), спрямованим на забезпечення регулярного інформаційного обміну, узгодження завдань та дій щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) між суб’єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти на території адміністративно-територіальної одиниці.
Відповідно до Закону України «Про освіту» заклади освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності, зобов’язані забезпечувати на своїх вебсайтах (у разі їх відсутності – на вебсайтах своїх засновників) відкритий доступ до інформації та документів, зокрема:
правила поведінки здобувана освіти в закладі освіти;
план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;
порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).
Відповідно до частини п’ятої статті 10 Закону України «Про охорону дитинства» розголошення чи публікація будь-якої інформації про дитину, що може заподіяти їй шкоду, без згоди законного представника дитини забороняється. Будь-яка інформація про сторін булінгу (цькування) у закладі освіти, як і про інших учасників освітнього процесу, не може бути розміщена на сайті закладу освіти, в тому числі:
- відомості, що стосуються судового провадження,
- відомості про психічне та фізичне здоров’я,
- адреси реєстрації місця проживання,
- приватні номери телефонів та адреси електронної пошти,
- відомості про сімейний і соціальний стан,
- відомості про членів сім’ї,
- відомості про расову чи етнічну приналежність, політичні погляди, релігійні чи інші переконання.
МОН України рекомендує розміщувати на сайтах закладів освіти інформацію про права людини та права дитини в цифровому середовищі для всіх учасників освітнього процесу.
Для підвищення кваліфікації педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладів освіти, обізнаності інших учасників освітнього процесу щодо захисту персональних даних рекомендуємо переглянути освітній серіал «Персональні дані» на онлайн-платформі «Дія. Цифрова освіта».
Курс допоможе розібратись: що таке персональні дані, які права є щодо захисту персональних даних, що таке політики приватності, як безпечно користуватись онлайн-послугами, як користуватись соціальними мережами без шкоди для персональних даних.
На платформі Prometheus розміщено безкоштовний онлайн-курс «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти».
Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот «Кіберпес». У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у випадку кібербулінгу.
Детальна інформація про чат-бот у Telegram і Viber розміщена на сайті МОН України.
Відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про затвердження Змін до Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України» від 25.06.2020 № 488, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2020 року за № 738/35021, дитина, яка вчинила булінг (цькування) учасника освітнього процесу, підлягає взяттю на профілактичний облік з метою здійснення заходів індивідуальної профілактики поліцейськими підрозділами ювенальної превенції.
Здобувачі освіти мають бути ознайомлені з правилами поведінки під час освітнього процесу та відповідними санкціями за їх порушення, безпечними способами повідомлення про випадки булінгу (цькування) або інші прояви насильства, учасниками або свідками яких вони стали, про свою роль в попередженні проявів насильства в закладі освіти.
Батьки повинні бути ознайомлені з процедурами повідомлення та реагування на випадки, якщо їх дитина потерпає від насильства і бути впевненими, що заклад освіти буде реагувати на ці повідомлення належним чином відповідно до законодавства.
Джерело:
Додаток до листа
Основні положення рекомендацій щодо створення безпечного освітнього середовища та попередження і протидії булінгу (цькуванню)