Переглядів: [wpstatistics stat=pagevisits time=total] Ідентифікатор матеріалу - 2700
Інформаційне повідомлення
№(б/н) від 29.01.2017
"1 лютого 2017 року. Євген Маланюк"
- Видавець:
- КВНЗ КОР "Академія неперервної освіти"
- Категорії:
- Музейна справа, Наукове і методичне забезпечення освіти, Основна школа (Базова середня освіта), Післядипломна освіта, Позашкільна освіта і виховання, Початкова освіта, Старша школа (Профільна середня освіта), Управління закладом освіти
- Навчальний рік:
- 2016/2017 навчальний рік, 2017/2018 навчальний рік
Якщо у вас не вантажиться онлайн перегляд документів, оновіть сторінку (клавіша F5) або натисніть тут.
1 лютого 2017 року виповнюється 120 років з дня народження Євгена Маланюка (1897-1968), поета, мистецтвознавця, літературознавця.
- Імператор залізних строф.
- Український Одіссей.
- Поет-воїн.
- «Пражанин».
Такими визначеннями нині у світі й Україні характеризують постать Євгена Маланюка.
Що ми знали донедавна про Євгена Маланюка? Українцям було нав’язано стереотип: «націоналістично-фашистський поет і публіцист», «один із ідеологів українського буржуазного націоналізму», «активний учасник націо-налістичної контрреволюції», «білоемігрант».
Хто ж він для українців і світу: Євген Маланюк?
Народився Є. Маланюк 20 січня 1897 року за старим стилем, (1 лютого – за новим стилем) на хуторі поблизу Архан-города, що в Херсонській губернії, у родині козацько-чумацьких нащадків.
В «Уривку із життєпису» сам Маланюк стверджував, що коріння його роду бере свій початок із Покуття, а дід «мав виразну поставу гуцула». Майбутній літератор згадував, що в мурованому зі степового каменю будинку «на дві хати – дідову й батькову» жилося наче у двох світах, у двох стилях:
- у першій хаті «панував дух віків, старовинного побуту, тисячолітніх звичаїв і обрядів»,
- у другій – атмосфера «українського інтелігента».
Тут жила традиція «якихось» степових, досить колоніального типу «дворянських гнізд» із клавесинами, сентиментальними романами й романсами.
Матері, як писав син через гони літ, завдячував двома речами: серцем і мистецтвом,
батькові – життєвою своєю цілісністю, бо батько, всупереч усім обставинам і спокусам, залишився «національним до кінця, не зрадивши свого роду».
Дмитро Донцов назвав Євгена Маланюка «Поетом апокаліптичних літ».
- Він був учасником Української національної революції 1917-1921 рр.
- Ад’ютантом генерала Василя Тютюнника.
- У 1920 році опинився у таборі для інтернованих поблизу польського міста Коліша. Разом із Юрієм Дараганом, Миколою Чирським та Максимом Загривним видавав журнал «Веселка», де побачили світ його перші поезії.
Ідея утвердження державності України – центральна ідея поетичного Універсуму Євгена Маланюка.
Один із нарисів Є. Маланюка присвячений трагічним подіям 29 січня 1918 року: бою під Крутами. Характеризуючи цю історичну подію, Євген Маланюк назвав її “народини нового українця”: Маланюк Є. Крути. Народини нового українця. – Прага, 1941. – С. 9.
Поет звертається до витоків української державницької традиції – князівсько-дружинницької доби, періоду гетьманування Богдана Хмельницького, Івана Мазепи, Пилипа Орлика, в ній прагне відшукати підстави для творення сучасної держави.
Однак образ України – внутрішньо роздвоєний, дуалістичний, він постає перед читачем у двох своїх іпостасях: Степова Еллада та Чорна Еллада. І саме ця антиномія є для Євгена Маланюка джерелом внутрішньої неструктурованості українського суспільства, втрати вольового, динамічного, державницького начала.
Поет вибудовує своєрідну історіософську концепцію буття України, елементами якої є Еллада, варяги та Рим:
- еллінський гіпертрофований індивідуалізм, панестетизм
- має бути згармонізований варязьким активізмом
- та ієрархічністю Риму.
Ці три елементи мають існувати не окремо, а лише в поєднанні, синтезі.
У творенні свого образу України Євген Маланюк виходить із конкретних історичних та географічних реалій, бо саме Україна – це місце трагічної зустрічі Заходу та Сходу.
Цією обставиною зумовлене те, що Україна довгий час лишалася об’єктом, а не суб’єктом історичного процесу.
Українець – «пісняр, мудрець і гречкосій» – здатний швидше до ліричної рефлексії, пасивного споглядання навколишньої дійсності, а не до адекватної вольової реакції на зовнішню загрозу.
На противагу цьому Євген Маланюк розвиває цілу комплексну теорію «мазепинства», центральне місце в якій займає пророча візія майбутнього провідника України, який має поєднати:
- державний досвід Мазепи,
- патріотизм і дипломатичний хист Пилипа Орлика,
- цільність світогляду Тараса Шевченка, в постаті якого поєднались поет та державотворець.
У царині поетики Євген Маланюк – симфоніст. Саме це його ріднило з Павлом Тичиною. Він вільно оперує художніми засобами і класичної поетичної мови, і найсучаснішими образними версифікаційними трансформаціями її.
Виваженість і наукова точність слова в історіософській поезії поєднується з гранично вираженою емоційністю, утворюючи бурю пристрасті.
Поет виробив власну мову символів, що є водночас і знаряддям, і результатом його світоаналізу.
Саме символізм визначає одну із провідних рис поетичного мовлення Маланюка – лаконічність як принцип, що регулює структуру тексту.
Є. Маланюка відносять до стилю необароко.
Більшість дослідників відносять його також до Празької літературної школи. Визначальними рисами творчості цієї школи і Є. Маланюка є історіософізм і міфологічність.
Поезію Празької школи називають поезією чину, оскільки вона закликає до боротьби за Україну, боротьби не тільки збройної, а й духовної. Цей заклик звучить і в поезії Маланюка.
Є. Маланюк з болем усвідомлював, що Україні бракує українців, натомість багато «малоросів» і «хахлів» – ось найважливіший історичний урок.
І саме поезія, як це засвідчила поява Тараса Шевченка, здатна була не лише збудити націю, а й підготувати її до грядущих випробувань.
Ліричний герой у поезіях Маланюка – це безкомпромісний максималіст суворого вигляду, не здатний на будь-які поступки стосовно своїх супротивників і самого себе.
У творчому доробку поета є й інтимна лірика, що вражає лицарським ставленням до світу та до жінки.
Стиль поезії Маланюка формувався під тиском панівних у його поколінні емоцій гніву й болю за століття бездержавності та пригноблення української нації, за поразку відновленої в революцію держави УНР і за подальшу трагедію окупації України Москвою.
Цей гнів повертався не тільки проти зовнішніх ворогів, а й проти внутрішніх слабкостей, які поет бачив у комплексі «малоросійства», анархізму, браку національної дисципліни й організації, в перевазі чуттєвості над інтелектом тощо.
Звідси в його поезії жадання нового типу сильної людини, поглиблення традицій до старокиївських основ (що зумовило особливе зацікавлення поета творчістю і роллю в українській історії П. Куліша).
Характерні особливості творчості Євгена Маланюка:
- історіософічність творчості – спроба вмотивувати, пояснити логіку історичних подій, осмислення їх сенсу для України;
- чітка організація поетичної мови, нагромадження приголосних, створення ефекту „непісенності», суворості;
- наскрізна ідея української державності.
Належав до умовної «Вісниківської квадриги» – Євген Маланюк, Олег Ольжич, Олена Теліга, Леонід Мосендз (друкувались у часописі «Вісник» (квадрига — четвірка коней).
Євген Маланюк – одна із найяскравіших постатей вітчизняної літератури XX ст., її класик.
Усією своєю творчістю він прагнув сприяти відродженню української держави для сильної та самобутньої української нації.
****************************
Польща, 1922 рік. Містечко Каліш з передмістям Щипьорно. За колючими дротами таборів військовополонених майже десять тисяч інтернованих вояків армій Української Народної Республіки.
Дерев’яні бараки, землянки, злигодні, голод, фронтові рани, сухоти, смерть. Пекуче усвідомлення втрати Батьківщини і майже цілковита відсутність надії на майбутнє… А на зібранні академії таборового літературно-артистичного товариства «Веселка» із, здавалося б, недоречним до часу і місця рефератом «Зброя культури» виступав перед побратимами двадцятип’ятилітній поет Євген Маланюк, військовий старшина 6-ї дивізії генерала Безручка:
«Кордони, економічна діяльність, промисловість і торгівля — це тільки зовнішні форми, тільки рамки, в яких проходить дійсне живе життя нації самостійної держави. А цим дійсним життям нації, щирим змістом зовнішньої форми є внутрішнє життя національної культури, життя ідей безсмертних і вічних (і в першу чергу – мистецтво – авангард культури), бо історичні події, війни, перемоги й поразки, розквіти й упадки держав і народів, ціла рухлива маса історії є лише матеріалізацією тих чи інших ідей.
Щоб повстала або зникла держава, мусить, перш за все, існувати ідея цього повстання або зникнення… Ідеї виростають й мужніють на підґрунті національної культури – от чому праця на царині культури є сьогодні хоч і запізненим, проте загальноукраїнським ділом…
Дійсними творцями життя є мислителі, апостоли ідеї. Справжніми пророками історичних подій є Митці і, в першу чергу — поети».Осмислюючи причини поразки у збройних змаганнях за Державність, доповідач вбачає їх у:
надзвичайно вузькому колі провідників нації (державників), навіть у їхній непідготовленості до подій 1917 року,
у тому, що національній еліті бракувало теоретичного обґрунтування сутності і мети українського національного руху, його стратегії і тактики.
Молодий письменник прагне стати одним із творців національної, державотворчої ідеї.
****************************
Довідка. Марко Безручко став кадровим військовим у вишах та армії Російської імперії. Під час Української революції в 1917-1921 рр. долучився до визвольного руху.
Талант полководця Марко Безручко повною мірою проявив у 1920 році, коли українці спільно з поляками дали відсіч більшовикам.
6-та стрілецька дивізія під командуванням Безручка отримала низку блискучих перемог у боях з червоними. Найбільшу славу їм приносить героїчна оборона Замостя. Захисникам міста вдалося на два дні зупинити кінноту Семена Будьоного. Відтак розпочався контрнаступ, який увійшов в історію як «диво над Віслою».
«Українець, який урятував Варшаву від більшовизму» – так називають Марка Безручка історики.
Поляки хотіли нагородити його найвищим орденом Vіrtutі Міlіtarі. Та генерал Марко Безручковідмовився від нагороди зі словами:«Я воював за Україну, а не за Польщу».
****************************
22 січня 2017 року доктор філологічних наук, народний депутат України VII скликання Ірина Фаріон взяла участь у черговому випуску програми парламентського телеканалу “Рада” “Велич особистості”, присвяченій 120-літтю з дня народження видатного історіософа Євгена Маланюка.
Фільмографія:
Ірина Фаріон. “ВЕЛИЧ ОСОБИСТОСТІ” (Євген Маланюк) / “МАЙСТЕР”.
Євген Маланюк Життєпис та творчість
Джерела:
- Вікіпедія
- офіційний сайт Українського інституту національної пам’яті:
- Бібліотека української літератури:
- Довідник цікавих фактів та корисних знань
- Сайт “Клуб Поезії”:
- Маловідоме про Євгена Маланюка
- Бойко О.Д. Бій під Крутами: історія вивчення